Čo je cenová ponuka, na čo slúži a prečo sa používa

Michal Hudcovič
Cenová ponuka je typ podnikateľského dokumentu, ktorý sa používa ako prvá špecifická ponuka pre klienta. Obsahuje identifikačné údaje dodávateľa aj odberateľa, rozpis jednotlivých položiek, cien, niekedy aj informácie o dátume dodania tovaru alebo dokončenia prác či služby.
Samotná cenová ponuka je už vytvorená na mieru podľa požiadaviek a vlastností klienta. Nejedná sa teda o katalóg alebo cenník, ktorý bežne ako podnikateľ zverejňujete alebo posielate svojim kontaktom.
Cenová ponuka sa môže upravovať a meniť na základe komunikácie s klientom, či už o rozsahu tovarov a služieb, alebo samotných cien.
Príklad - postupnosť dokladov od cenovej ponuky po faktúru
Na základe cenovej ponuky od dodávateľa sa najčastejšie vystavuje objednávka (na tovar alebo službu) zo strany odberateľa. Z objednávky následne dodávateľ môže vystaviť zálohovú faktúru a po dodaní tovaru alebo služby ostrú faktúru.
Samozrejme, nie všetky firmy alebo živnostníci dodržiavajú túto postupnosť. Niekedy sa cenová ponuka nevytvorí ako samotný písomný PDF dokument, ale dohodne sa naživo, cez e-mail alebo telefonicky.
Je dokument cenovej ponuky povinný?
Najdôležitejšie a zo zákona povinné je ku každej platbe (za dodanie tovaru alebo služby) vystaviť faktúru, bloček alebo daňový doklad k prijatej platbe.
Používanie ďalších dokumentov, ako je napríklad cenová ponuka, v písomnej forme, či už papierovo alebo digitálne vo formáte PDF, je dobrým zvykom. Najmä väčšie firmy si na tom dávajú záležať, aby spĺňali rôzne interné pravidlá, mali lepšiu auditovateľnosť a poriadok vo veciach. Avšak zo zákona nevyplýva povinnosť vytvárať alebo používať samostatné dokumenty pre cenové ponuky.
Ak si to od vás klient vyžiada, určite sa mu snažte vyhovieť. Vybudujete si s ním lepší vzťah a ocení, že mu pomôžete udržiavať väčší poriadok v jeho administratíve.
Skratka cenová ponuka
V podnikaní, e-mailoch a obchodnej komunikácii sa môžete stretnúť so skratkou "CP", ktorej význam je práve "Cenová ponuka".
Ak vám niekto napíše e-mail a požiada o poslanie CP, má na mysli cenovú ponuku na mieru. Ak nemáte dostatok informácií o zákazke, môžete poslať svoj katalóg, cenník, webstránku alebo poslať e-mail s informačnými cenami. Cenovú ponuku môžete poslať, keď budete mať dostatok podrobností o dopyte od klienta - počty, kusy, dátum dodania, špecifické a požiadavky atď.