Čo je marketing

Michal Hudcovič

Ak potrebujete niekoho presvedčiť, aby niečo urobil, robíte marketing.
Ak hľadáte hlasy vo voľbách do mestského zastupiteľstva alebo hľadáte propagáciu, robíte marketing.
Ak píšete texty na svoju webovú stránku, fotíte selfie na svoj profil na sociálnu sieť, robíte marketing.
Marketing ďaleko presahuje rámec reklamy, e-mailových newsletterov a oslovení alebo spôsobu, akým robíte cenotvorbu. V skutočnosti marketing väčšinou vôbec nesúvisí s peniazmi.
Sme obklopení ľuďmi, ktorí by chceli získať kúsok našej pozornosti, trochu našej dôvery a nejakú našu činnosť. Títo ľudia robia marketing a pomáha nám vedieť, čo robia dobre (a čo zle).
Ak niekto povie: „Nerobím marketing,“ pravdepodobne tým myslí: „Neutrácam peniaze na reklamu.“ To sú veľmi odlišné veci.
Naša kultúra je viac ako kedykoľvek predtým riadená marketérmi. Odkazy, na ktoré klikáme, profily, ktoré sledujeme, ľudia, ktorých volíme - to všetko sú marketingové artefakty. Ak sa vám nepáči politická situácia, vyjadrujete sa k marketingovej situácii.
Len čo prevezmeme zodpovednosť za marketing, ktorý robíme, a za marketing, ktorý sa robí na nás, máme šancu zlepšiť situáciu (tým, že budeme robiť lepšie veci).