Fintoro logo Prihlásiť sa

Ako a prečo si vypýtať viac peňazí za prácu

Michal Hudcovič

12 min. čítanie 18.12.2024
Thumnail článku - Ako a prečo si vypýtať viac peňazí za prácu

Či už píšete ako freelancer, robíte grafiku, pečiete, fotíte alebo ako živnostník poskytujete služby, príde chvíľa, keď musíte prehodnotiť svoju cenovú štruktúru. Samozrejme, určite zvyšovanie cien postupom času je logické. Ale ako slušne a racionálne zvýšiť sadzby a ceny u existujúcich klientov a stanoviť si nový cenník pre budúcich klientov.

Roky som pracoval ako freelancer a v minulosti som mal s cenotvorbou veľké problémy. Keď klient oznámil svoj rozpočet, ktorý mohol byť aj o polovicu nižší, než moja predstava, zákazky som bral do počtu a väčšinou som ani nevyjednával. Po rokoch skúšania som tento problém vyriešil a chcem ho posunúť všetkým, ktorí poskytujú služby a ako freelanceri pracujú na jednotlivých projektoch pre rôznych klientov. 

Tieto princípy zvyšovania cien, resp. žiadania o zvýšenie platu sa sčasti môžu aplikovať aj na klasické zamestnanie a pracovný pomer.

Prečo by ste mali zvýšiť svoje ceny

Aj keď sa zdá, že pre nového freelancera je rituálom, keď si na vybudovanie portfólia stanoví nižšie ceny, v jeho kariére príde chvíľa, keď musí prehodnotiť svoj cenník. Je to prirodzený vývoj a znak rastu odbornosti a skúseností. Tu sú niektoré z hlavných dôvodov, prečo freelanceri zvyšujú svoje sadzby.

  • Potrebujete mzdu, ktorá vás uživí. Dni, keď ste brali 3 eurá za hodinu, by sa pre vás mali skončiť, keď už máte niekoľko rokov skúseností a vysokú odbornosť. Ak si budete pýtať viac, budete sa môcť sústrediť na menší počet lepšie platených zákaziek a budete si môcť dovoliť luxus venovať viac času a pozornosti detailom.
  • Vaše znalosti a hodnota vzrástli. Tak ako nováčikovia začínajú so základným platom a postupujú vyššie, tak aj vaša hodnota rastie, keď pracujete na voľnej nohe vo svojom odbore. Vaša hodnota časom rastie, čím viac sa učíte, takže je správne pýtať si viac, pretože klient bude mať prospech z vašej vyššej úrovne odborných znalostí.
  • Sebaúcta. Ak budete brať slabo platené práce, keď viete, že môžete zarobiť viac, znamená odmietanie riskovať. Zároveň neprikladáte hotnotu svojmu talentu a skúsenostiam. To sa zasa môže zle odraziť na vašej povesti a klienti sa budú čudovať, prečo si nepýtate viac. Dokonca si niektorí klienti môžu povedať, že je na vašej nízkej cene niečo podozrivé a nebudú s vami ani komunikovať.
  • Môžete si vytvoriť lepšie portfólio. Medzi lepšie platené zákazky patria klienti, ktorí dokážu zaplatiť viac - napríklad klienti na firemnej úrovni, ktorí nemajú problém zaplatiť vyššie sadzby za kvalitu. To vedie k pôsobivejšiemu zoznamu klientov, ktorý môžete použiť vo svojom portfóliu.
  • Získate viac voľného času. Predstavte si, že skrátite svoj čas na polovicu, keď môžete rýchlejšie splniť svoje finančné ciele a zarobiť rovnakú sumu (alebo viac) tým, že urobíte menej práce. Čaká vás časová sloboda! Pretože ak aj zdvojnásobíte svoje ceny, ale budete mať iba polovicu predošlej práce, zarobíte rovnako.
  • Vybudujete si základy pre solídnu kariéru. Aj keď je zábavné zarábať peniaze bokom, keď zvýšite svoje sadzby, môžete svoju freelance prácu na voľnej nohe premeniť na kariéru a firmu.

Kedy by ste mali zvýšiť svoje ceny za služby

Sadzby pre freelancerov by ste mali zvýšiť vždy, keď si všimnete, že odvádzate viac práce, ktorá nie je úmerná odmene. Napríklad, ak vám niekto chce zaplatiť 10 EUR za 3 hodiny práce, dostávate menej ako je minimálna mzda. V dnešnej ekonomike to jednoducho nepôjde. Ak musíte cestovať za klientom, náklady na benzín a údržbu vozidla sa tiež môžu podpísať pod vaše výsledky, čo by vás tiež malo podnietiť k zvýšeniu vašich sadzieb.

Na to, aby ste zistili, koľko si máte účtovať, je potrebná metóda pokusov a omylov. Našťastie, pomocou praktických nástrojov, ako je automatické sledovanie času, môžete ľahko zistiť, koľko zarábate za hodinu. Po sledovaní času stráveného na každom projekte a započítaní prijatej mzdy môžete zistiť, či sú sadzby spravodlivé, alebo ich treba zvýšiť.

Môže byť tiež desivé urobiť prvý krok k tomu, aby ste požiadali o viac. Budete však prekvapení, koľko klientov bude súhlasiť s tým, aby ste si pýtali to, čo vám spravodlivo patrí. Ak sú to dobrí klienti, ocenia váš talent a budú vedieť, že stojí za to, čo žiadate.

V poslednej dobe sa tiež zvyšujú odvody, dane a sprísňujú sa aj samotné byrokratické a účtovnícke procesy v podnikaní - tie si vyžadujú najmä čas, ktorý vám v rámci podnikania musia samozrejme vždy preplatiť zákazníci a klienti (inak svoj čas investujete charitatívne).

Ako zvýšiť ceny

Zvyšovanie cien pre freelancerov by malo zahŕňať určitý prieskum a taktiku. Najskôr by ste mali porovnať, koľko si pýtate, s tým, čo si účtujú iní ľudia s rovnakou úrovňou zručností a dlhoročnými skúsenosťami vo vašej oblasti. Možno máte blízky kontakt s kolegami živnostníkmi alebo môžete nájsť údaje na internete, napríklad priemerný ročný zárobok pracovníka na voľnej nohe vo vašej oblasti práce. Nebojte sa preštudovať cenníky ostatných živnostníkov a firiem.

Keď sa rozhodnete pre spravodlivú sumu, ktorú si budete účtovať, môžete ju stanoviť pre svojich klientov. Zvyšovanie sadzieb u existujúcich klientov môže byť viac zastrašujúce ako jednoduché účtovanie vašej novej sadzby novým klientom, preto sa najprv zameriame na tento proces.

Ako osloviť existujúcich klientov

Oslovenie existujúcich klientov v súvislosti so zvýšením cien môže vyvolať zložité emócie. Na jednej strane sa môžete cítiť frustrovaní z toho, že dostávate nízku sadzbu, ktorá sa zdá byť „zamrznutá v čase“ z čias, keď ste s nimi začali spolupracovať. Na druhej strane však viete, že vaša hodnota vzrástla - rovnako ako aj vaše životné náklady.

Aj keď sa tieto pocity navzájom preťahujú, musíte si zachovať istotu, že ak bol tento klient s vami na každom kroku, videl váš rast a v mnohých ohľadoch sa cíti šťastný, že takúto spoluprácu vôbec našiel. Tak ako Netflix zvyšuje svoje sadzby a diváci zostávajú, pretože poznajú jeho hodnotu, tak budú aj klienti, ktorí majú byť s vami.

Upozornite svojich klientov

Nakoniec musíte prelomiť ľady. Aby ste si udržali vzťahy, je najlepšie prezentovať novinky taktne a osobne. Môžete sa rozhodnúť, že svojim klientom zavoláte, pošlete tradičný list alebo napíšete personalizovaný e-mail na základe ich komunikačných preferencií. Prezentovanie aktualizácie priateľským a úprimným spôsobom sľubuje najlepšie výsledky. Nezabudnite tieto veci spomenúť, aby ste uľahčili prechod:

  • Vyjadrite poďakovanie za klientove objednávky a odbery služieb.
  • Vyjadrite uznanie za lojalitu vášho klienta.
  • Ponúknite stimuly, ako napríklad odkladné obdobie pre staré sadzby. (Napr. zvýšenie cien až od budúceho mesiaca alebo kvartálu).
  • Ak sa klient rozhodne prejsť ďalej, odporučte mu iných, ktorí mu môžu pomôcť.

Uveďte reálne a logické dôvody

Asi nebudete teraz zvyšovať svoje ceny, pretože v lete chcete ísť na dovolenku. Namiesto toho uveďte valídne dôvody, prečo zvyšujete ceny. Či už je to zvýšená cena stavebných materiálov ako dodávateľa, nová certifikácia, ktorá zvyšuje vašu hodnotu ako kaderníka, zvýšené životné náklady a potreba držať s nimi krok, alebo dosiahnutie novej úrovne skúseností, ktorá odôvodňuje zvýšenie cien, všetko je špecifické pre váš odbor a konkrétne potreby.

Ponúknite odkladnú lehotu pre dlhodobých klientov

Prejavte vďačnosť dlhodobým klientom tým, že svojim bývalým klientom ponúknete pôvodné nižšie ceny na dlhšie obdobie, zatiaľ čo novým klientom budete účtovať svoje vyššie sadzby - ideálne by bolo 30, 60 alebo 90-dňové odkladné obdobie. To dáva dlhodobému klientovi šancu dobehnúť a prispôsobiť svoj rozpočet vašim novým sadzbám a zároveň si uctiť jeho vzťah s vami. 

Stále tak dáte výhodu svojim existujúcim klientom, pretože získajú bonus, benefit, darček oproti novým klientom s okamžitou vyššou cenou.

Sledovanie ich rozhodnutia

Ak si vás klient váži a dokáže vás zapracovať do svojho rozpočtu, bude vás sledovať. Ak sa po novinkách rozhodnú odísť, potom to bude ešte v poriadku. Nie každý bude naklonený a bude chcieť freelancerov a služby za najnižšie ceny. V skutočnosti je normálne, že pri zvýšení cien stratíte niektorých klientov, alebo niektoré konkrétne projekty. Vo svete freelancingu však naozaj dostanete to, za čo si zaplatíte. Keď viete, že to, čo ponúkate, je dobré, môžete si byť istí, že správni ľudia zostanú.

Ako osloviť nových klientov

Oslovenie nových klientov je podstatne jednoduchšie ako aktualizácia cien u existujúcich klientov. Začnete s čistým štítom a nebudú mať staré ceny, s ktorými by mohli vaše údaje porovnávať. Tu je postup zapájania nových klientov s vašimi vyššími cenami.

Pošlite cenovú ponuku

Nový klient vás požiada o vaše služby a potom bude chcieť cenovú ponuku. Po tom, ako ich informujete o svojich sadzbách, tí, ktorí majú záujem, vás prirodzene budú sledovať a najmú si vás. Nebuďte príliš dotieraví a dajte potenciálnemu klientovi určitý čas na spracovanie svojho rozpočtu a pohovor s ostatnými, ktorí sa musia podieľať na rozhodovaní.

Sledovanie odpovede

Vaším ďalším krokom je ešte raz kontaktovať potenciálneho klienta a zistiť, či má stále záujem. Ak sa vám do 3 pracovných dní neozve, potvrďte mu to. Ak odpovedia kladne, môžete si vytvoriť herný plán, čo a kedy chcú, podrobnosti, deadliny atď. Ak povedia nie alebo neodpovedia, potom je čas ísť ďalej!

Čo robiť, ak klient odmietne vaše nové sadzby

Aj keď väčšina z nich bude súhlasiť s vašimi sadzbami, keď uvidí, že hodnota zodpovedá nákladom, niektorí s vami odmietnu začať alebo pokračovať. To je normálne. Niektorí môžu byť priami a povedať, že je to mimo ich rozpočtu. Rešpektujte ich rozhodnutie a vyjadrite im vďaku za ich čas. Môžete tiež odporučiť niekoho, kto ešte ponúka staré nižšie ceny, aby ste tento prechod uľahčili.

Niektorí vás môžu strašiť. To je tiež normálne. Nový klient môže dostať okamžitý šok a nikdy neodpovie na vašu cenovú ponuku, zatiaľ čo existujúci klient jednoducho nemusí reagovať. Týchto ľudí nechajte odísť a po jednom ďalšom kontakte im už neposielajte správy. Vedia, kde vás nájdu, a vo vašom prípade je profesionálne ísť ďalej a zhromažďovať klientov, ktorí rešpektujú vaše nové sadzby.

Poznajte svoju hodnotu

Žiadosť o zvýšenie sadzieb vo vás môže vyvolať pocit úzkosti alebo obavy zo straty klientov, ale buďte si istí, že ak žiadate o spravodlivú trhovú sadzbu za svoje zručnosti, nikdy nebudete mať núdzu o klientelu.

Ako sa časom zlepšujete a môžete si pýtať viac

Po rokoch poskytovania služby získate veľa skúseností, robíte kvalitnejšiu robotu, viete službu dodať rýchlejšie (samotná rýchlosť je vo veľa prípadoch hodnotnejšia a drahšia). Naučíte sa lepšie a efektívnejšie komunikovať a žiadať podklady. Budujete si portfólio a zvyšujete svoju konkurencieschopnosť. Budujete si aj osobnú značku a získavate viac a viac recenzií. Ak využívate aj sociálne siete, pravdepodobne vám rastie publikum.

A to nie je všetko. Za domácu úlohu dajte darček svojmu egu a na pár minút sa zamyslite, ako ďaleko ste sa za posledné roky posunuli a o čo kvalitnejším dodávateľom služieb ste pre svojich klientov teraz, než keď ste ešte len začínali a nastavovali si pôvodné nízke ceny.

Fintoro ikona

Vystavujte faktúry online
s Fintoro

Fintoro pomáha živnostníkom, freelancerom, malým a stredným firmám sústrediť sa na podnikanie a čo najviac zefektívniť fakturáciu. Logo, podpis, pečiatku, položky, rôzne meny, DPH, zľavy, úhrady a klientov pridáte behom pár sekúnd. Zaregistrujte sa zdarma a vytvorte faktúru teraz!